Από Stealth Βομβαρδιστικά B-2 μέχρι πυραυλακάτους τύπου Skodj ο συγκεκριμένος προσομοιωτής μάχης είναι ότι πιο κοντινό έχουμε δει στον πραγματικό πόλεμο…Και έχει ελληνική πινελιά !!!

Tις προηγούμενες μέρες έπεσε στα χέρια μας ένας πολλά υποσχόμενος προσομοιωτής Αεροναυτικών Επιχειρήσεων, το Command: Modern Air/Naval Operations. Ο συγκεκριμένος προσομοιωτής δίνει έμφαση στον ρεαλισμό, την “ομίχλη” του πολέμου και στην τεράστια γκάμα οπλικών συστημάτων της βάσης δεδομένων του. Μπορούμε να πούμε ότι καλύπτεται επαρκώς κάθε λογής οπλικό σύστημα από αντιπλοικούς πυραύλους Exocet μέχρι αντιαεροπορικά συστήματα S-300 και διηπειρωτικούς βαλλιστικούς πυραύλους ICBM.  Σαν παίκτης βρίσκεσαι πίσω από την οθόνη ενός κέντρου επιχειρήσεων, ενός war room για την ακρίβεια και διοικείς όχι μόνο μια μονάδα μάχης όπως ένα αεροσκάφος ή πλοίο αλλά όλες τις διατιθέμενες φίλιες δυνάμεις.

Από τον εξαιρετικό φιλικό ιστότοπο: defencegreece.wordpress.com

Στο παιχνίδι πέραν των αεροναυτικών μονάδων υπάρχουν και χερσαίες δυνάμεις σε κάποιο βαθμό όπως Α/Κ πυροβόλα, μονάδες ειδικών επιχειρήσεων σε αποστολές βαθειάς αναγνώρισης κτλ. To ενδιαφέρον είναι ότι δεν είναι απαραίτητο να διαχειρίζεσαι την κάθε μια μονάδα ξεχωριστά αλλά μέσω του πολύ χρησίμου mission editor να εκτελείς επιτελικά καθήκοντα και να δίνεις τις κατευθυντήριες γραμμές. Μπορείς για παράδειγμα να επιλέξεις μια περιοχή ενδιαφέροντος όπου θα αποστείλεις ένα πακέτο μαχητικών αεροσκαφών σε ρόλο εναέριας περιπολίας CAP. Εφόσον το πακέτο αεροσκαφών συμπεριληφθεί στην αποστολή, αυτό αυτόματα θα εμπλέξει τους εχθρικούς στόχους ή θα γυρίσει πίσω στη βάση σε περίπτωση που τελειώνουν τα καύσιμα ή το φορτίο κύριου οπλισμού  έχει εξαντληθεί.

Αναλάβαμε να εκτελέσουμε και ένα σενάριο παρακολουθώντας τις τουρκικές κινήσεις στην Κύπρο…

Πολύ ενδιαφέρουσα και η δυνατότητα να ορίσεις τους κανόνες εμπλοκής. Θα γίνετε βολή όταν οι παράμετροι βολής το επιτρέπουν ή όταν οι παράμετροι βολής είναι βέλτιστοι ? Θα εμπλέκονται στόχοι αναγνωρισμένοι ως εχθρικοί ή ακόμη και μη ταυτοποιημένοι στόχοι έχοντας υπόψιν τον κίνδυνο να χτυπήθουν πολιτικοί στόχοι? Μπορεί επίσης να ορίσεις αν η συγκεκριμένη μονάδα θα προσπαθήσει να εκμεταλλευτεί τα stand-off όπλα της και να διατηρήσει ασφαλή απόσταση από τον αντίπαλο, παίρνοντας το πλεονέκτημα σε σχέση με τον αντίπαλο. Ο κάθε παίκτης μπορεί είτε να φτιάξει το δικό του σενάριο σε οποιοδήποτε σημείο της υφηλίου ανάμεσα σε οποιαδήποτε πλευρά μέσω του πολύ ισχυρού και χρηστικού mission editor είτε να παίξει ένα από τα δεκάδες προεγκατεστημένα σενάρια μερικά απο τα οποία αποτελούν και πραγματικές μάχες, όπως η μάχη του Dong Hoi στο Βιετναμ ανάμεσα στο αμερικανικό ναυτικό (USN) και βιετναμέζικες δυνάμεις το 1972 και η επιχείρηση Wooden Leg το 1985 κατά την οποία καταστράφηκαν από την Ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία (IAF) τo Αρχηγείο της παλαιστινιακής οργάνωσης PLO στην Τυνησία. Υπάρχει επίσης και το σενάριο της άσκησης Πυρπολητής 1/14 (!). Ένα σενάριο το οποίο βρήκαμε ιδιαίτερα δύσκολο για τις επιτιθέμενες δυνάμεις. Η βύθιση πλοίων τα οποία έχουν επαρκείς αντιαεροπορικές ικανότητες όπως οι φρεγάτες ΜΕΚΟ και καλύπτοναι από σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη όπως τα F-16 block 52+ δημιουργεί ένα φονικό περιβάλλον για τον επιτιθέμενο. Ο χειρισμός των μονάδων είναι ιδιαίτερα εύκολος και εστιάζεται περισσότερο σε αυτοματισμούς και διαταγες προς τις μονάδες παρά στον μικροέλεγχο της κάθε μιας μονάδας ξεχωριστά.

Μπορείς επίσης να εκτελέσεις βολή με ένα όπλο με ενεργό ερευνητή ραντάρ, bearing-only attack χωρίς να γνωρίζεις την ακριβή θέση του αντιπάλου αλλά γνωρίζοντας την κατεύθυνση του στόχου να βασιστείς στην ενεργοποίηση του ενεργού αισθητήρα του πυραύλου λίγα χιλιόμετρα πριν τον στόχο. Η συγκεκριμένη λειτουργία μας φάνηκε ιδιαίτερα χρήσιμη όταν σε περιβάλλον ελέγχου η/μ εκπομπών EMCON χρησιμοποιούσαμε τους παθητικούς αισθητήρες ESM για να εξάγουμε την κατεύθυνση του στόχου ακόμα και αν η περιοχή ασάφειας ήταν μερικά χιλιόμετρα στο μήκος.

H λίστα οπλικών συστημάτων του παιχνιδιού είναι απαράμιλλη. Περιλαμβάνεται σχεδόν κάθε οπλικό σύστημα που έχει κατασκευαστεί εδώ και 60 χρόνια…

Ενα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι μπορείς να ορίσεις το επίπεδο επαγγελματισμού της κάθε πλευράς. Το λεγόμενο Level of Profficiency. Με τον τρόπο αυτό μπορείς να προσομοιώσεις όσο γίνεται τον ανθρώπινο παράγοντα ο οποίος με ευχάριστη έκπληξη μπορεί να κάνει θαύματα. Προηγμένης τεχνολογίας αεροσκάφη ή πολεμικά πλοία στα χέρια καλά εκπαιδευμένων μαχητών είναι πολύ δύσκολος αντίπαλος ακόμη και εάν οι δυνάμεις του αντιπάλου είναι πολλαπλάσιες. Παρατηρήσαμε βέβαια ότι ακόμη και με παλαιότερης τεχνολογίας οπλικά υστήματα αλλά πιο επαγγελματικές και καλά εκπαιδευμένες μονάδες μπορεί να αντιμετωπίσεις έναν ανώτερο τεχνολογικά αλλά ανεπαρκώς εκπαιδευμένο αντίπαλο. Όλα τα σενάρια εκτελίσσονται είτε σε πραγματικό χρόνο είτε σε διαδοχικά χρονικά στιγμιότυπα κάθε 5, 15, 30, 60, 300, 900 ή 1800 δευτερόλεπτα.

Όσον αφορά τις αεροπορικές επιχειρήσεις εξαιρετικής σημασίας είναι ο σωστός προγραμματισμός και η φόρτωση αντίστοιχων όπλων στα αεροσκάφη QRA τα οποία θα αναλάβουν την πρώτη επαφή. Καθώς ο ανεφοδιασμός, η συντήρηση και ο επανεξοπλισμός των αεροσκαφών που λαμβάνουν μέρος στις επιχειρήσεις διαρκεί ορισμένες ώρες συνίσταται προνοητικότητες κινήσεις. Τεράστιο ρόλο παίζει επίσης η εκτίμηση ζημιών (BDA) σε έναν αντίπαλο. Σε πολλές περιπτώσεις η εικόνα που έχει ο κάθε χειριστής είναι εντελώς διαφορετική από την πραγματική λόγω του υψηλού βαθμού ρεαλισμού. Έτσι ενώ μπορεί για παράδειγμα να θεωρηθεί ότι ο αντίπαλος χυπήθηκε πολλαπλές φορές και να μην έχει επιτευχθεί το επιθυμητό kill, αυτό οφείλεται λόγω λαθεμένων παραμέτρων βολής. Αντίστοιχα το ίδιο μπορεί να ισχύει και για τον εχθρό. Σε ένα σενάριο που αντιμετωπίσαμε μια εχθρική δύναμη ρωσικών πλοίων βόρεια της Νορβηγίας η ναυτική μάχη μετά την εξαπόλυση μπαράζ κυμάτων πυραύλων SSM από τους 2 αντιμαχόμενους στόλους, εξελίχθηκε γρήγορα σε μάχη με ναυτικά πυροβόλα. Εκεί τα ταχέως κινούμενα ΤΠΚ τύπου Skodj με το πυροβόλο 76/62 Super Rapid αποτελείωσαν τις πληγωμένες ρωσικές φρεγάτες τύπου Pr 2038.5 Improved Steregushchy (!).

Υπάρχει ακόμη και η δυνατότητα εισαγωγής πραγματικών δορυφορικών φωτογραφιών όπως και πραγματικών δεδομένων από αισθητήρες (!). Αρκετά cool προσέγγιση να βλέπεις την πραγματική εικόνα της αεροπορικής βάσης της Badirma ή της Σούδας και να σχεδιάζεις αντίστοιχα αποστολές προσβολής… Όπως και στον πραγματικό κόσμο νικητής δεν βγαίνει αυτός που έχει εξολοθρεύσει ολοκληρωτικά τον αντίπαλο αλλά αυτός που έχει πετύχει τους στρατηγικούς του στόχους. Έτσι και εδώ σε διάφορα σενάρια δίνεται έμφαση στην επίτευξη συγκεκριμένων αποστολών όπως την πρόληψη εκτόξευσης βαλλιστικού πυραύλου παρά σε μια στυγνή αντιπαράθεση μεταξύ ενόπλων δυνάμεων αντίπαλων χωρών. Αρκετά σενάρια αφορούν θερμά επεισόδια και δυνατότητα διαχείρισης κρίσεων. Και άμα τα προεγκατεστημένα σενάρια δεν φθάνουν υπάρχει ενεργή συμμετοχή των χρηστών αλλά και των developers που ανεβάζουν συχνά πυκνά επιπλέον σενάρια. Τις τελευταίες μέρες θραύση έχει κάνει ένα σενάριο ανάμεσα σε Ουκρανία και Ρωσία με επίκεντρο την Κριμαία. Το συγκεκριμένο σενάριο ανανεώνεται κάθε μέρα με βάση πραγματικές ειδήσεις και μεταφορά στρατευμάτων και αεροσκαφών από το ΝΑΤΟ, την Ουκρανία και τη Ρωσία…

Μια εικόνα ίσον χίλιες λέξεις…Στο συγκεκριμένο σενάριο έχουν ανεβεί και δορυφορικές φωτογραφίες ….

Ένα υποθετικό σενάριο για το πως το αμερικανικό ναυτικό θα επικρατήσει ή όχι στα Στενά του Ορμούζ απέναντι στις Ιρανικές Δυνάμεις

Αναπτύσσεται παράλληλα και μια στρατιωτική έκδοση με περισσότερα εργαλεία και δυνατότητα εισαγωγής διαβαθμισμένων χαρακτηριστικών των οπλικών συστημάτων και των φακέλων πτήσης και εμπλοκής. Με τον τρόπο αυτό μπορεί ο χρήστης να εισάγει και “απόρρητα” οπλικά συστήματα όπως πιθανοί τύποι UAV ή βόμβες EMP που διαθέτουν ένοπλες Δυνάμεις ορισμένων χωρών και δεν θέλουν να διαρρεύσει το μυστικό τους. Υπάρχει και η δυνατότητα να εξάγεις τα δεδομένα μιας μάχης σε xml μορφή κάτι ιδιαίτερα χρήσιμο για Debriefing (!). Στα σκαριά υπάρχει και η Multiplayer έκδοση που επιτρέπει την συμμετοχή πολλών χρηστών σε πολλές διαφορετικές πλευρές. Κάλιστα θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα σενάριο με την εμπλοκή Ελλάδας, Κύπρου, Τουρκίας και Ισραήλ σε μια πιθανή διένεξη λόγω ΑΟΖ νοτίως της Κύπρου.[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=qLc-iSbiV5g]

Συνοπτικά: Eίναι περισσότερο ένας προσομοιωτής πολέμου, παρά μάχης ο οποίος είναι εξαιρετικά εθιστικός, λεπτομερής και απίστευτα ακριβής. Η γκάμα των όπλων και των αεροσκαφών μας ταξίδεψε σε μια ιστορία μέχρι και 60 χρόνια πίσω, ενώ η ύπαρξη καθοδηγούμενων πυρομαχικών PGM με 20 διαφορετικούς τρόπους καθοδήγησης μας έκανε να χάσουμε τον ύπνο μας. Καλύπτεται κάθε πτυχή του πολέμου από αεροσκάφη AWACS, αεροσκάφη ηλεκτρονικού πολέμου EA-18G Growler και SEAD F-4G Wild Weasel V μέχρι και πυρηνικά υποβρύχια SSBN Borei εξοπλισμένα με SLBM Bulava. Έχετε φανταστει πως μπορεί να εξελιχθεί μια πραγματική αεροναυτική μάχη? Πώς θα αντιδράσουν οι φίλιες δυνάμεις όταν αρχίσουν να προσεγγίζουν το ένα κύμα εχθρικών βλημάτων μετά το άλλο ? Ταυτόχρονα πακέτα αεροσκαφών που πετάνε σε χαμηλό ύψος κάνουν την εμφάνισή τους προσπαθώντας να εξαπολύσουν το φονικό τους φορτίο. Ο καταιγισμός πληροφοριών στο κέντρο ελέγχου και διοίκησης εντείνει ακόμη περισσότερο την αγωνία. Ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις και πρωτοβουλίες ? Ποιο θα είναι το πιθανό αποτέλεσμα?

Contact! Designated GOBLIN #8 – Detected by USS Stockdale [Sensors: AN/SQS-53C(V)1] at 187deg – 9,8NM!!!

Contact: has been positively identified as: D-30 Towed Artillary Bty [Target] – Determined as: Hostile!!!

Ένα απαραίτητο εργαλείο για κάθε στρατιωτικό αναλυτή και οποιονδήποτε ασχολείται με τον χώρο της άμυνας. Από τα πιο καλοδουλεμένα εργαλεία που έχουμε δει (!). Ιδανικό δώρο προαγωγής για στρατιωτικούς 😉

ΥΓ. Ο συγκεκριμένος προσομοιωτής μας παραχωρήθηκε από τον “πατέρα” του Command, κ.Δ.Δρανίδη τον οποίο συναντήσαμε αυτοπροσώπως και τον ευχαριστούμε θερμά. Με χαρά ανακαλύψαμε ότι πρόκειται για ένα σπάνιο είδος Έλληνα, καινοτόμος, εργατικός και παθιασμένος με τη δουλειά του. Με λύπη βέβαια ανακαλύψαμε ότι η ελληνική πλευρά παρόλες τις όποιες προσπάθειες επαφής, δείχνει να αγνοεί επιδεικτικά το συγκεκριμένο εγχείρημα. Εν αντιθέσει με το US Naval Institute το οποίο ανέφερε:

”Command will find a following not only among civilian gamers but might have value among military, government, and policy circles as a simulator of modern warfare“.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφθείτε το site της εταιρείας:

http://www.matrixgames.com/products/483/details/Command:.Modern.Air.Naval.Operations

About The Author

Παρατηρητής και ιστογράφος θεμάτων αμυντικής τεχνολογίας. Δεσμευμένος με τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις και παθιασμένος με οτιδήποτε στρατιωτικό.

ΔΕΝ επιτρέπονται απαξιωτικοί και υβριστικοί χαρακτηρισμοί εναντίον στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας. Υποβάλλοντας το σχόλιο σου επιβεβαιώνεις ότι έχεις διαβάσει και αποδεχθεί τους όρους χρήσης και σχολιασμού του ιστοτόπου. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές. Οι απόψεις που εκφράζονται δεν αντιπροσωπεύουν εκείνες της "Προέλασης" και δεν πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.

Σχολιάστε

Αρέσει σε %d bloggers: